Efter 4 ugers virtuel undervisning og 1 uges påskeferie er der igen elever og lærere på Stenhus Gymnasium. Ganske vist i langt mindre omfang end tidligere - og i rammer, der i høj grad afspejler de nye betingelser for social adfærd, som coronakrisen har medført for os alle.

Som billederne viser, at der tænkt på både ekstra håndvaske ved hovedindgangen og i omklædningsrum, der anvendes ved adgang til skolen, samt håndsprit, afspærring - og en undervisning, der er henlagt til idrætshallen med borde anbragt i behørig afstand fra hinanden. Det er også i første omgang kun skolens afgangselever i 2h og 3g, der er inviteret indenfor. Undervisning af fortsætteelever forsætter som virtuel undervisning foreløbigt i hvert fald frem til 10. maj.

De første elever fra 2n og 2p var meget hurtige til at tage de nye forhold til sig, de holdt afstand og vaskede hænder, og var derudover først og fremmest meget glade for at være i skole igen og se både lærere og kammerater.

Anne Nyholm, der stod for formiddagens undervisning i dansk, var ligeledes ganske godt tilfreds med forløbet og nød i den grad at mærke den umiddelbare respons fra eleverne, der altså meget lettere lader sig afkode ved at være fysisk i samme lokale frem for at sidde ved hver sin skærm: "Det er bare så meget nemmere at se, om de har forstået det - og nemmere at forklare, når man er i samme rum".

Rektor Per Farbøl modtog selv de første elever i morges og brugte dagens første ½ time på at orientere om Sundhedsstyrelsens retningslinjer og om, hvordan disse er implementeret på Stenhus samt svare på spørgsmål. 

Spørgsmål var der dog ikke mange af, ud over en vis interesse for, hvordan afviklingen af eksamen kommer til at foregå - og hvordan de så traditionsrige studenterhuer vil blive uddelt. Til det svarer Per Farføl at: "Stenhus er en skole med mange traditioner og ikke mindst i forbindelse med dimissionen har vi bestemte måder at gøre tingene på. Det bliver anderledes i år, men vi skal nok finde en god måde, og jeg lover eleverne, at vi i løbet af uge 20 vil have en klarere melding om, hvordan vi vil gribe det an. Det er dog ikke noget vi sådan bare bestemmer, vi er som alle andre i samfundet nødt til at tage de behørige hensyn til politikernes og Sundhedsstyrelsens udmeldinger - det handler jo om at passe på os alle sammen".

Eleverne kan se i deres skema i lectio hvornår de skal være på skolen. Der vil oftest være tale om mere end en enkelt lektion, men istedet typisk en halv dag. Af lectio vil det desuden fremgå hvilket lokale eleven skal være i og hvilken indgang, der skal benyttes.